Naar boven scrollen

Toegevoegd op: 12-02-2014


Zonder ‘ beleving’ kan een winkelstraat het vergeten


,,Service en beleving worden onderscheidende fenomenen”. Dat zeggen dertig experts die hierover een indringend rapport hebben geschreven. Het zijn vertegenwoordigers van winkeliers, beleggers, vastgoedondernemers, cultuurexperts en ambtenaren. Het rapport is onderdeel van het onderzoek Shopping2020, waarin 460 deskundigen de toekomst van winkelen in Nederland schetsen.

In het rapport worden vijf potentiële winkelcentra geschetst, met als belangrijke lijn: binnensteden moeten avontuurlijker worden ingericht. Eerder als pretpark dan als winkelstraat. Met veel superspeciaalzaken waar creatieve ondernemers bijzondere producten aanbieden. Volgens een van de deskundigen: ,,Je betaalt een vermogen aan parkeergeld in binnensteden. Daar moet dan wel iets tegenover staan. Het moet een dagje uit zijn, anders bestel je de spullen wel vanachter de computer”.

De andere rode draad: de winkel moet naar de klant. Voorbeeld: een kledingzaak die op een warme dag een grote container vol zomerse kleding op het strand neer zet. Verder wordt er gepleit voor versoepeling van de regelgeving. Ook zullen er over enkele jaren geen grote verschillen meer zijn tussen fysieke en digitale winkels. Die zullen met elkaar zijn versmolten. Gemeenten moeten dus hun winkelcentra verkleinen om straten vol dichtgetimmerde panden te voorkomen. Toenemende leegstand en uniformiteit bepalen nu al steeds meer de onaantrekkelijkheid van winkelstraten, aldus de experts.


Terug naar nieuwsoverzicht