Naar boven scrollen

Toegevoegd op: 17-01-2014


Winkeliers moeten het roer omgooien

Als ze de hitte van het online tijdperk willen overleven moeten veel winkeliers het roer omgooien. Die conclusie kan worden getrokken uit het onderzoeksrapport Shopping 2020, aangeboden aan minister Kamp van Economische Zaken. Volgens de onderzoekers zullen in het jaar 2020 meer dan de helft van alle aankopen gedaan worden via online kanalen. De groei van de webwinkels gaat dus gestaag door.

Daarom zullen veel winkeliers het roer drastisch moeten omgooien om te overleven, aldus Shopping 2020. Leegstand verarmt immers de totale winkelomgeving. Volgens het rapport moeten winkels en winkelformules sterke merken worden waar consumenten graag naar toe gaan, ongeacht de prijs. Maar de winkelstraat of het winkelcentrum zal niet echt verdwijnen. “Shoppen blijft een belangrijke recreatieve activiteit” aldus de onderzoekers. Maar het worden wel gebieden met een mix van winkelen, eten, vertier en cultuur. Ook krijgen kunstenaars en musea een belangrijke rol.

Verder is er een verschuiving van shoppen naar plekken waar veel mensen bij elkaar zijn voor evenementen. Maar wat blijft is dit: de winkelier zal achter de consumenten aan moeten. Overal: op straat, bij evenementen én op internet.



Terug naar nieuwsoverzicht