Naar boven scrollen

Toegevoegd op: 13-05-2019


Winkelbranche krijgt het moeilijker

Uit een analyse van ABN Amro blijkt dat de winkelbranche het moeilijker krijgt. Waar webwinkels met dubbele cijfers groeien, schrapen reguliere winkels op het hoogtepunt van de economische voorspoed procentjes groei mee. ,,Internetverkoop speelt daarbij een grote rol, maar de belangrijkste oorzaak is het veranderende koopgedrag van de consumenten”, zegt een ABN – analist.

 

Sinds 2014 moeten winkels meer doen om de klant te lokken. Een remedie die al her en der wordt toegepast: voeg zaken aan de winkel toe die internet onmogelijk kan adopteren. Genoemd worden kledingwinkels waar de klant zich ook kan laten kappen of eentje waar tussen de kleren geluncht kan worden. Een combinatie met kledingreparatie of tweedehandsaanbod is ook in opkomst. ,,Door winkels aantrekkelijker te maken met meer functies kan je de veeleisende consument beter verleiden”, aldus dit onderzoek.

 

Volgens het onderzoek kunnen gemeentes hun ogen niet sluiten voor veranderingen in het winkellandschap. ,,Er moet wel flexibiliteit in zitten. Het toestaan van meer mogelijkheden voor winkels vergroot ook de leefbaarheid van winkelgebieden”. Toch valt uit het onderzoek op te maken dat het aantal faillissementen niet daalt. Een positief signaal is er overigens ook, want uit het onderzoek van ABN Amro blijkt verder dat de omzet in de detailhandel in 2019 wel groeit (internet én winkels). Zelfs voor het zesde jaar op rij. Een andere constatering: de echte winkel zal altijd leidend blijven .



Terug naar nieuwsoverzicht