Naar boven scrollen

Toegevoegd op: 29-11-2018


Retailers richten hun pijlen op kerst

Kerstballen liggen al ruim vóór november in de winkels, uit de speakers klinkt al weken ‘jingle Bells' en Zwarte Piet in je etalage zetten, is een principiële keuze. Verdwijnen Sinterklaasacties uit de retail? Wie de titanenstrijd tussen Sinterklaas en de Kerstman in de retail gaat winnen, laat zich raden: Kerst is internationaler, de aanloop langer, spreekt een grotere groep mensen aan en heeft bovendien niet de zweem van racisme om zich heen die het sinterklaasfeest wel heeft. Dat zegt retailtrendwatcher Fred Rutgers.

“Natuurlijk verdwijnt Sinterklaas niet helemaal uit de winkels, maar je ziet steeds meer winkeliers de handdoek in de ring gooien. De lol is eraf”, denken de meeste retailers. De omzet verschuift naar Kerst.

‘Als volwassen consument wordt je nu eenmaal minder aangetrokken door sinterklaasetalages’, zegt Paul te Grotenhuis van de retailvereniging INRetail. Er is een tendens te zien waarin Kerst gekoppeld wordt aan donker, sfeervol en gezellig. Daar speelt de retail al vroeg op in met warme kleding, kaarsen, slagerspakketten en kerstfolders.

‘Samen kerstliederen zingen, glüwein drinken en levende kerststallen in winkelcentra: daar staan we steeds meer voor open”, aldus Grotenhuis. Daar komt nog bij dat de consument zijn geld maar één keer kan uitgeven. Daarom levert Sinterklaas ieder jaar een paar procenten in.


Terug naar nieuwsoverzicht