Naar boven scrollen

Toegevoegd op: 19-12-2018


Ondernemer Frank van Hilten: Shop lokaal!

Op de grens van oud en nieuw heeft de Dordtse ondernemer Frank van Hilten een indringend appèl gedaan op de Dordtse bevolking én zijn eigen collega’. Met als slogan ,,Koop je spullen een niet via internet, maar shop lokaal”.

Van Hilten hoort steeds vaker ondernemers klagen over de leeglopende winkelstraten en over de moeite die het hen kost het hoofd boven water te houden. Daarom heeft hij het concept ‘Shop Local’ gelanceerd en op dit moment hebben al zo’n vijftig ondernemers een sticker op hun deur met als tekst ,Hier koop je bij een lokale ondernemer’. Van Hilten heeft de actie bedacht voor de Dordtse ondernemers, maar ook voor de stad zelf. ,,Het is tijd om de huidige trend om te draaien”, zegt hij. En verder: ,We mogen wel eens trots worden op onze stad. Dordrecht moet blijven bestaan met haar winkels en restaurants. Juist in deze tijd, nu de stad in opkomst is. En hoe meer je als consument lokaal koopt. Hoe beter de stad wordt”.

Steun
Van Hilten staat zeker niet alleen met zijn oproep om als consument in eigen stad te investeren. Arendo Joustra, hoofdredacteur van Elseviers Weekblad, heeft recentelijk een zelfde pleidooi gehouden. Wijzend op de veel te laat bezorgde pakketjes, besteld via internet, schrijft hij: ,,Maar waarom koopt u al die cadeaus dan ook niet gewoon bij de middenstand in de winkelstraat?

Dat heeft veel voordelen. U kunt het onmiddellijk meenemen. Er zijn geen verzendkosten (ook niet bij het ruilen). U zadelt uw buren niet op met het aannemen van pakjes. En u helpt mee de files te verdringen. Want online winkelen is reuze makkelijk en modern, maar het versturen is nogal ouderwets en slecht voor het milieu (klimaat, zoals het tegenwoordig heet). Erger is wellicht dat door al uw online – aankopen winkelstraten er tegenwoordig uitzien als het fietsenrek in de mond van een zesjarige. Vol met gaten. Kijk maar uit. Straks woont u in een mooi stadje, maar zonder één enkele winkel”.

Signaal
Inmiddels is dit signaal wel begrepen door de gemeente Dordrecht, want die hebben hun werknemers als kerstcadeau bonnen gegeven die ze alleen in Dordrecht kunnen verzilveren. ,,Wellicht zou het initiatief van Frank van Hilten in Dordrecht de aanzet kunnen zijn om in het jaar 2019 een grote campagne te starten om de bevolking op het winkelbestand te attenderen.

Het zou een initiatief kunnen zijn dat Dordrecht Marketing, gesteund door de gemeente en alle belangenbehartigers van het bedrijfsleven, handen en voeten zou moeten geven. Tenminste één jaar lang attenderen op het gevarieerde winkelstand in eigen stad aldus een betrokken ondernemer uit Hollands oudste stad.


Terug naar nieuwsoverzicht