Naar boven scrollen

Toegevoegd op: 30-06-2016


,,Modewinkel moet op de schop”

,,Modewinkel moet op de schop”

Ouderen zijn een groeimarkt voor kledingwinkels. Trek ze de zaak in met een andere inrichting. Hippere mode, meer zitjes, ouder personeel ruimere paskamers en duidelijke prijskaartjes en labels. Winkeliers moeten deze adviezen ter harte nemen. Want vergrijzing van de samenleving is onontkoombaar. Ouderen bieden kleding – en schoenenwinkels een kans die ze niet mogen missen. Dat zegt Dirk Mulder, sectormanager food @ retail van ING in het dagblad Trouw.

 

Volgens het sectorrapport ‘Old fasion’, dat ING heeft gepresenteerd, loopt de omzet van kleding – en schoenwinkels al acht jaar achtereen terug. Aan het einde van 2015 lag de omzet ruim 16 procent lager dan in 2007. Maar de nieuwe uitdaging is de vergrijzing. Daarom is het tijd om snel een tegenaanval te plaatsen: de modewinkel moet op de schop! Ouderen geven gemiddeld minder geld uit aan kleding en schoenen, maar vormen een steeds groter deel van de Nederlandse bevolking.

 

Ook zijn ze relatief vermogend en shoppen ze steeds vaker op internet. Volgens prognoses van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is in 2020 twintig procent van de bevolking ouder dan 65 jaar.. Tien jaar later al een kwart. Daarom zegt de topman van ING dat winkels er alles aan moeten doen om de bestedingen van ouderen op te krikken. Volgens Mulder kan dat door specifiek op hun wensen in te spelen.

Overigens richten verschillende bedrijfssectoren zich al wel op de ouderen. De verzorgingsindustrie gebruikt in reclames meer oudere rolmodellen en witgoedfabrikanten ontwikkelen wasmachines die voorkomen dat ouderen te veel moeten bukken. Een aantal grote supermarkten doen hetzelfde door het ’thuis bezorgen’ te promoten.




Terug naar nieuwsoverzicht